BeeldKan beter

Consumentenbond: ‘nieuwe smart-tv? Negeer de apps’

smart-tv's

De Consumentenbond is redelijk klaar met smart-tv’s. Nadat de bond in september van vorig jaar al een meldpunt opende voor klachten over smart-tv’s, komen ze nu met een koopadvies aan consumenten: als je een nieuwe smart-tv koopt, laat je keuze dan vooral niet afhangen van de apps die aangeboden worden. Deze conclusie wordt getrokken nadat er ruim 500 klachten binnenkwamen over de werking van smart-tv’s. Gesprekken tussen de Consumentenbond en tv-fabrikanten leverden niets op.

Een van de beste voorbeelden van geplande veroudering in de techwereld zijn smart-tv’s. Apparaten die doorgaans jaren mee kunnen, zijn tegenwoordig binnen de kortste keren deels versleten omdat de software simpelweg niet meer bijgewerkt wordt. Het is ook de Consumentenbond een doorn in het oog. Mensen die een nieuwe tv overwegen, kunnen daarom beter het aanbod van apps op smart-tv’s negeren. Kijk in plaats daarvan naar de belangrijkere dingen: beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, aansluitingen en de grootte die je nodig hebt. Deze dingen veranderen namelijk niet, terwijl apps snel verouderen. De Consumentenbond wilde dat fabrikanten apps langer blijven ondersteunen, maar fabrikanten hebben daar -zelfs na gesprekken- weinig trek in. Daarom adviseert de bond mensen nu om apps op televisies niet langer mee te nemen in de keuze voor een nieuwe tv.

Regen van klachten over smart-tv’s

De Consumentenbond ging bij de tv-fabrikanten op de koffie, naar aanleiding van de ruim 500 meldingen van verdwenen en niet werkende apps die in maart 2018 binnenkwamen. De bond heeft een meldpunt geopend voor klachten over smart-tv’s. Veel mensen gaven aan dat ze juist vanwege de apps kozen voor een bepaalde tv en dat ze zich bekocht voelden als apps opeens verdwenen en niet meer werkten. Veel van de klachten gaan over nieuwe tv’s, van 3 tot 5 jaar oud.

De gesprekken met de fabrikanten liepen op niets uit. De Consumentenbond vindt dat makers van smart-tv’s meer moeten doen om te zorgen dat de apps langer blijven werken. Samsung en Philips zeggen dat dit onmogelijk is, LG en Sony komen niet met oplossingen.

Smart-tv fabrikanten nemen geen verantwoordelijkheid

Volgens de NOS wuiven de tv-fabrikanten alle verantwoordelijkheid weg en moeten juist de makers van apps maar zorgen dat hun spullen blijven werken. Voor appontwikkelaars is dat lastig. Fabrikanten van smart-tv’s maken gebruik van een groot aantal besturingssystemen en wisselen geregeld van systeem. Ook blijft -deels daardoor- het aantal gebruikers van apps laag. Voor ontwikkelaars is het zakelijk gezien daarom niet haalbaar om apps te ontwikkelen of te updaten.

De oplossing? Voor de Consumentenbond is het wel mooi geweest met de ingebouwde apps van smart-tv’s. Zij raden aan een streaming-apparaat zoals de Chromecast of Apple tv aan te schaffen. Zo heb je toch apps op je smart-tv, die ook nog update blijven.

Geef een reactie