Apps & softwareTech voor iets beters

GoodOnYou app checkt of ’t goed zit met je kleding

Het moeilijkste van ‘letten op wat je koopt’, is bepalen waar je precies op moet letten. Zelf uitvogelen welke producten of merken oké zijn, is soms onbegonnen werk. Dan is het fijn als iemand alles even voor je op een rijtje zet. Good on You doet dat voor je kleding. In de app kun je honderden kledingmerken invoeren, en krijg je daarvoor een ‘ethisch oordeel’ over dat kledingmerk terug.

De app biedt een behoorlijke database met informatie over honderden kledingmerken. Die worden beoordeeld op hoe ze mens, dier en milieu behandelen. Dat resulteert in een eenvoudige score die varieert van ‘we avoid’ of ‘it’s a start’ tot ‘great!’. Wie wil, kan verder lezen om uitgebreid uitgelegd te krijgen waar deze score op is gebaseerd. In veel gevallen geeft de app ook de mogelijkheid om direct contact op te nemen met een fabrikant. Om een vraag te stellen, een compliment te geven, of juist om ze aan te sporen het beter te doen.

Good on You en sponsordeals

Ook bij Good on You moet de schoorsteen roken en willen ze geld verdienen. Om de informatie in de app zuiver te houden, is het niet mogelijk voor kledingmerken te betalen om opgenomen te worden in de app. Zodra een kledingmerk in de app echter een goede score heeft, kunnen ze wel de knip trekken om featured content te laten verschijnen op je beeldscherm. Kledingmerken met de score ‘we avoid’ kunnen fluiten naar deze mogelijkheid.

Good On You is in 2015 opgericht in Australië en sinds juni dit jaar ook geschikt gemaakt voor Europa. Dat betekent vooral dat ze flink wat kledingmerken onderzochten en toevoegden. Voor de Europese lancering zijn er 500 namen toegevoegd aan de database, elk wordt beoordeeld aan de hand van informatie uit vijftig verschillende bronnen. Denk daarbij aan keurmerken en openbare onderzoeken, maar ook informatie van de kledingmerken zelf.

Die informatie leidt tot een samenvatting van hoe een kledingmerk presteert op gebied van duurzaamheid en ethiek. Zo staat er bij veel kledingmerken wat ze doen om hun grondstoffen in te winnen, aan welke keurmerken voldoen en hoe ze werken aan betere omstandigheden binnen het productieproces. Openheid van zaken betekent al snel een duim omhoog van Good On You: als een kledingbedrijf goed kan uitleggen waar hun producten vandaan komen en wie ze maakt, dan vindt de app dat ‘it’s a start’. De ‘great score is vooral voorbehouden aan kleinere kledingmerken met duurzaamheid als core-business. Bekende luxe designlabels zeggen niets over hun productieproces, vandaar dat de app aanraadt die vooral te vermijden.

Good On You is gratis te downloaden voor Android en iOS.

Geef een reactie