Apps & softwareKan beter

Apple kan Mac-reparaties elk moment onmogelijk maken

Apple wil voorop lopen in duurzaamheid van hun producten. Ze moeten bijvoorbeeld zo lang mogelijk mee gaan, zo bleek ook weer tijdens de iPhone Xs presentatie. Het is dus opmerkelijk als er dan nieuws opduikt waarin Apple actief zijn best doet om reparaties van hun apparatuur probeert te bemoeilijken. Zo worden Macs en Macbooks geleverd met software die de computer onbruikbaar kunnen maken als iemand anders dan Apple eraan sleutelt.

Apple Service Toolkit 2

Mac’s met Apple’s T2 chip kunnen na een reparatie of een vervanging van onderdelen pas weer werken nadat het de diagnose software ‘Apple Service Toolkit 2’ heeft gedraaid. Een stukje software dat inbelt naar de Apple servers en de reparatie verifieert. Pas daarna is de reparatie compleet en werkt alles naar behoren. Uit een intern document van Apple blijkt dat als AST2 niet draait, dat de reparatie dus niet is voltooid en de Mac stopt met werken.

Het probleem is nu: AST2 is niet beschikbaar, behalve voor Apple zelf en een heel klein aantal Authorized Service Providers. Niet voor derden. In de praktijk betekent dit dus dat als je iets laat vervangen in je Mac door een reparatiebedrijf in de buurt of – het zal toch niet – je vervangt zelf iets op je eigen laptop, dat die reparatie niet voltooid kan worden omdat er AST2 niet wordt gedraaid. Na een simpele reparatie kan dus je Mac of Macbook volledig stoppen met werken. Alleen omdat Apple dat zo heeft bepaald.

‘Kan’, maar ‘nog niet’

Het sleutelwoord daarin is ‘kan’. iFixit nam proef op de som en verving onderdelen in nieuwe Macs met de T2 chip. Daaruit bleek dat AST2 nog niet verplicht moet draaien. En sleutelwoorden daarin zijn dan weer ‘nog niet’. Want hoewel reparaties door derden nu nog mogelijk zijn, kan Apple wel elk moment besluiten om de knop om te gooien. Als de software op de T2 chip geactiveerd wordt, dat kan via een update van de software, dan betekent dat het einde van reparaties buiten Apple om.

Dat Apple die knop omgooit is niet ondenkbaar. AST2 bestaat niet zonder reden, de functie om Macs onbruikbaar te maken zit er niet voor niets in. Daarnaast heeft Apple in het verleden eerder de bruikbaarheid van hun apparaten beperkt, zonder daarvan de eigenaren van hun apparatuur op de hoogte te stellen. Weet je nog dat iedereen dacht dat iPhones langzamer werden na software-updates? Dat was absoluut onwaar, aldus Apple. Tot ze gesnapt werden.

Repareren moeilijker gemaakt

Door dit soort grappen laat Apple zien klantvriendelijkheid niet hoog in het vaandel te hebben. Er zijn talloze bedrijven en particulieren die prima in staat zijn om Macs te repareren, maar Apple kan die zo buitenspel zetten. Niet iedereen woont in de buurt van een Apple Store (of Authorized Service Point) of wil de portemonnee trekken voor de dure reparaties aldaar. En als Apple stopt met de ondersteuning van hun producten (vaak na 5 jaar) betekent het dat reparaties vanaf dan niet mogelijk zijn. Stopt een onderdeel van je Mac er na 5,5 jaar mee, dan kan dat dus einde verhaal zijn voor het hele apparaat.

Het staat kortom niet goed. Apple blaast enerzijds hoog van de toren dat ze hun apparaten zo lang mogelijk bruikbaar willen maken voor iedereen. Dat is een goede zaak. Maar als ze dan vervolgens hun best doen om het vrijwel onmogelijk te maken die apparaten te repareren, dan kun je vraagtekens zetten bij hun goede bedoelingen.

(Fotocredit: iFixit)

Geef een reactie